Werner Heisenberg írta:
“Egy korty tudomány ateistává tesz, de a pohár alján ott van Isten.”
A tudomány számára csak az fogadható el, ami az értelemmel megalapozható. A tudományelmélet igazolt elméletről beszél. Alappillére a logika.
Senki nem kételkedik azokban az eseményekben, amit átélt, még ha tudományosan nem is igazolható minden tapasztalatunk. Hasonlóképpen nem kételkedünk a történelemben.
Mennyivel ér kevesebbet az ókori történelem más eseményei között az, amit az apostolok tapasztaltak meg Jézussal?
A biblikus meggyőződés szerint lélek és test között létezik kölcsönhatás, jól lehet csak a test tartozik a materiális szférához, aza, a tudományosan vizsgálható jelenségekhez. Orvosok is kiemelik a hit lelket erősítő, gyógyulást segítő szerepét. Miért kellen elvetni a világ és a Szentlélek kölcsönhatását?
Mindaz, amit a tanítványok átéltek, hazugsággá válik, ha Jézus végül meghal a kereszten. Bár ők maguk sem akarták elhinni, találkozások révén kénytelenek voltak elfogadni, hogy Jézus bár meghalt, mégis él.
A feltámadás ellen felhozott érvek inkább az előítélet termékei, mintsem cáfolatok.
Amiképpen a tudomány axiómái bár jó kiindulásnak látszanak, de nem bizonyíthatók, azonképpen tekinthetjük a feltámadást is olyan axiómának, amely az apostolok élményeiből automatikusan adódik.
Jézus feltámadása a kereszténység, keresztyénség sarkpontja, mint Isten egyszeri és megismételhetetlen csodája.
Az evangéliumi hit elfogadja az Ószövetség történeteit, csodáit is, mert Jézus egyértelműen úgy tárta a tanítványok elé, mint igazat.
A tudomány, a Biblia két különböző axiómarendszert alkot. Ugyakakkor nem mentesül a teológia sem az alól a tudományos feladat alól, hogy az Igét értelmezze, ellenőrzéseknek vesse alá.
Alaposabb tanulmányozás révén rájöhetünk, hogy a tudomány serlegének alján Isten rejtőzik. Ő a világ – és így a tudomány Teremtője – a világ Megváltója, Aki kereszthalálával és feltámadásával elhozta híveinek az örökéletet.
Ezt hinni nem jelent tudománytalanságot – ezt cáfoltnak kikiáltani, viszont igen.
(Szakács Tamás Evangélikus Missziói Központ)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése