2009. november 6., péntek

Birsalma sajt

Nagyon szeretem, bár ezeddig még nem készítettem. Elrettentett, amit 12-14 évesen hallottam róla a Komló Fürst S. utcai iskolában, amikor ilyenkor ősszel Ica néni a magyar-ének szakos tanárnőnk fáradtan jött órára és elmondta, hogy bocsánat, de az éjszakája birsalma sajt készítéssel telt, és majd mi is megkóstolhatjuk néhány hét múlva. Ezen ígéretét mindig be is tartotta, amikor mindenkinek hozott 1-1 kis kockát celofánba csomagolva.
Lelki szemem előtt nem is tudom mi lebeghetett e munkával, robottal töltött éjszakáról! Azt biztosan tudodm, hogy megfogadtam: én aztán ilyent soha, legyen akármilyen finom.
Drága apai nagymamámat, aki felnevelt éppen eleget láttam ilyen műveletek közben! Bocsánatot kérek tőle még most is, hogy ilyenkor menekültem amerre láttam a konyhából! Drága emlékű nagymamám szótárából bölcsessége és szeretete okán hiányzott a kényszerítés, így a segítségem kimerült abban, hogy segítettem a gyümölcsöt leszedni - a fákat én metszettem meg, szakszerűen és nagy örömmel, már akkora koromban is - meg  nagy örömöt okozott, hogy ősszel a vadász hátizsákokba beletettünk 1-1 nagy dunsztos üveget és első körben szedret szedtünk bele, a fagyok után pedig hecsedlit. (Mi így neveztük a csipkebogyót.) Na azok feldolgozásából sem vettem ki a részem, amit ma már sajnálok, de akkor!!!) 
És lám, ma megfőztem életem első birsalma sajtját! Döntő lökést az adott a megtételéhez, hogy Ildikó lányunk kapott egy darabot kolléganőjétől azzal a megjegyzéssel, hogy először csinálták és egyszerű! Hozzá recept. Azért utána néztem az interneten is - nahát elképesztő változatosságot találtam. Most álljon itt, hogy én hogy készítettem - szemelött tartva unokám bíztatását: mama, bátran az ízekkel! Néhány nap, és elválik mit alkottam - most ízletesnek tűnik, így hűlőben.
1,65 kg bírsalmát mértem, miután alaposan megmosva, eltávolított magházzal héjjastól feldarabolva a mérlegbe tettem a gyümölcsöt. Nagyon kevés vízzel 35 perc alatt lett puha. Leve nélkül leturmixoltam - a levét megcukroztam, citrommal finom ital lett, - kóstolgatás után 80 dkg cukrot elégnek gondoltam bele, és ezzel kis lángon, folytonosan keverve újabb 35 percig főztem sűrítettem. (Biztos ami biztos!) A gázt elzárva belecsavartam egy fél citrom levét, hozzákevertem még 1 teáskanál fahéjat is. Előre kibéleltem celofánnal két őzgerinc formát. Belemertem a "masszámat", de még maradt, megtelt még egy tányér és három tálka. Aztán gondoltam egyet és dió darabokat nyomkodtam a forró sajtba.
Az eredményről is be fogok számolni. Addigra kiderül, hogy csúszott-e hiba a "recept"embe.



Mamám, aki nem tudott parancsokat osztogatni, csak szeretett.








És én, akinek annyira nem fűlt a fogam a házimunkához, inkább a határt jártuk Fifivel.

1 megjegyzés:

  1. Most fedeztem fel a továbbított levél alján, a NAPLÓt. Mi a végeredmény?

    VálaszTörlés